Anul 2022 și scriitoarea Renata Verejanu

Scriitoarea Renata Verejanu:  „Nu am surâs tristeții nici în vis”

20:20 | 30.01.2023

Chişinău, AMP-Internațional/. Poeta și activistul civic Renata Verejanu consideră anul 2022 un timp doldora de bucurii și mari tristeți. „Începusem anul 2022 cu un avânt nemaipomenit: Academia Europeană a Societății Civile și Biblioteca Hristo Botev lansaseră „Anul Poeziei Moderne cu Renata Verejanu”; săptămânal aveam lansări de carte și întâlniri cu cititorii mei la licee și colegii, la biblioteci publice, desfășuram ședințele Cenaclului „Grai Matern”, lunar editam Revista „Micul Prinț” întro nouă viziune, promovând la nivel internațional „Dialogul Dintre Generații”. Munceam și zi și noapte, până…  Cititorii mei în continuare mă invitau la întâlniri atât în Moldova, cât și România, Franța, Germania… Nu mă plângeam și nimeni nu știa ce înseamnă să stai în casă luni de zile. Dar nu am luat în serios problema care mă sfâșia, și ea a început să cedeze. „Nu am surâs tristeții nici în vis”, am zis într-un poem din cartea Al cincilea anotimp, femeia, volum editat și lansat la fel în 2022”… – afirmă scriitoarea, citată de Reporter AMP-International.

Solicitată de Agenția Tinerilor Jurnaliști, Renata Verejanu a menționat că pe lângă mulțimea de evenimente culturale, așa, mai cotidiene, pe care le-a dăruit semenilor, a oferit fiecărui anotimp câte o sărbătoare deosebită care bucura multă lume: e vorba despre proiectele de durată ale omului de cultură de la Chișinău, precum e Festivalul-Concurs International al Talentelor Lumii „Micul Prinț”, de peste treizeci de ani implementat în fiecare primăvară, GALA PREMIILOR Uniunii Internaționale a Oamenilor de Creație (o structură ce reunește oameni de creație de pe toate continentele) și Festivalul Internațional de Poezie ”Renata Verejanu”, desfășurate  la 31 august, unicile evenimente culturale desfășurate la Chișinău și în timpul pandemiei, la care au participat oameni de creație din diferite țări și care, pe lângă diplome, medalii, trofee, în anul trecut au primit și cartea „Până la dragoste”, editată încă în 1979, poeta dăruind participanților tirajul întreg al cărții sale.de debut, reeditată special în 2022.

„Marea bucurie a anului care a plecat, a precizat poeta, – a fost Expoziția-Eveniment „Eu am știut să fac din viața mea o sărbătoare”, vernisată la Biblioteca Națională a Republicii Moldova, genericul având o semnificație și profunzime aparte, constituind numele unui volum de poezii, înalt apreciat la saloane de carte de anvergură, antologie a cărei mascotă de statura unui elev a înfrumusețat expoziția. Alături de minunații colegi scriitori, care veniseră să mă felicite cu prilejul frumoasei Aniversări, numai eu cunosc emoțiile care mă cuprindeau când mă felicitau copiii de la Gimnaziul Adrian Păunescu din capitală. Au fost atât de fermecători că nu-mi permiteau să mă întristez, nici azi. Echipa dnei Ludmila Erușevschi de la BNRM a oferit chișinăuenilor un eveniment unic, o sărbătoare a măriei Sale, Cartea! care a durat o lună întreagă, de la 24 octombrie până la 24 noiembrie, timp în care sute de persoane au vizionat expoziția: copii, tineri, adulți, oameni în vârstă – toate generațiile… Dar m-a surprins tineretul studios din diferite colțuri ale țării, reuniți la Centrele de Excelență din Chișinău, care, unul după altul, veneau în grupuri, cu profesorii lor, să vizioneze expoziția, încununată de altfel, cu Conferința Transfrontalieră a Tinerilor „Poetul care înnobilează lumea”, desfășurată la Centrul de Excelență în Construcții din Chișinău, la inițiativa dnei Tatiana Ambroci,. Oamenii de creație care nu au putut să vină la eveniment au trimis mesaje video: poetul și traducătorul Daniel Ioniță (Australia), Maria Tonu (Canada). Daniela Maier (Paris) și mulți alți oameni de creație. Doar eu știu cum m-am mobilizat și am răspuns provocărilor, dar a meritat, ca să aflu că expoziția e apreciată drept evenimentul literar al anului”.

Născută la 22 octombrie 1947 în satul Verejeni, raionul Ocnița, va studia, pe rând,.în trei capitale: la Facultatea de Inginerie Economică a Politehnicei din Chișinău (1966-1970), la Institutul de Literarură Maxim Gorki (Moscova, 1974-1980) și doctorantura o face la Universitatea București (1998-2002). Numele Renatei Verejanu poartă peste 70 de titluri de carte: poezii, romane, opinii, portrete, pledoarii, interviuri, maxime și cugetări, nuvele filosofice, o mare parte din ele fiind premiate atât în republică, precum și peste frontierele ei: Până la dragoste (1979), Ofrandă omeniei (1989), Eu am știut să fac din viața mea o sărbătoare (2012), Metafora nemuririi (2013), „Provocați-mă, să devin genială”(2013), Poetul Dintre Milenii (2018), Înnobilarea acestei lumi (2021), Geniul invizibil (roman)… Opera scriitoarei a fost înalt apreciată la două Conferințe științifice la AȘM (2012, 2017), la trei Simpozioane (2014, 2015, 2017), la trei expoziții (BNRM 2017, 2022, Parlamentul Republicii, 2017), la nouă ediții a Festivalului Internațional de Poezie „Renata Verejanu” (2014-2022).

Lasă un comentariu